Avainsanat

, , , , , , , , , , , ,

Franz von Lenbachin maalaus hattupäisestä Bismarckista on yksi monista provenanssitietojen täydennystä kaipaavista teoksista. Kuva: Lostart.de.

Suomessakin viime aikoina paljon julkisuutta saaneet taideväärennösten kaupat ja näyttelyesitykset ovat nostaneet teosten alkuperän ja aitouden selvitykset valokeilaan. Kautta maailman museoissa, taidegallerioissa ja yksityiskokoelmissa on tuhatmäärin teoksia, joiden alkuperä on vähintäänkin kyseenalainen. Etenkin natsien toisen maailmansodan aikana takavarikoimia teoksia on tuntematon määrä niin julkisissa kuin yksityisissä kokoelmissa. Paljon julkisuutta saaneet natsien kautta uusille omistajille kulkeutuneiden teosten palauttamien laillisille omistajilleen tai näiden jälkeläisille on nostanut taideteosten alkuperän ja omistushistorian – niin kutsutun provenienssin – selvitykset ajankohtaisiksi. Taiteen omistussuhteiden ongelmat ovat kasvaneet niin suuriksi, että Saksan liittotasavallan hallituskin on ryhtynyt edistämään provenienssiselvityksiä.

Saksan hallitus päätti helmikuussa 2017 myöntää 3.6 miljoonan euron määrärahat taideteosten alkuperäselvityksiä varten. Tarkastuksia varten epäilyttäviä taideteoksia on kuljeteltu museoiden ja asiantuntijoiden arvioitaviksi, ja alalla toimii erityisiä provenienssianalyytikkoja.

Kaikkien teosten alkuperää asiantuntijatkaan eivät pysty suoralta kädeltä selvittämään. Epäselvistä ja/tai epäilyttävistä teoksia on internetissä oma sivustonsa – www.lostart.de – jolla on kuvia tarkennusta kaipaavista teoksista (ArtForum, 14.3.2017; https://www.artforum.com/news/id=67086

Aiheesta muualla Tiedebasaarissa:

Dr Oetker palauttaa natsien takavarikoimia taideteoksia alkuperäisille omistajasuvuille. Tiedebasaari 5.2.2017; https://tiedebasaari.com/2017/02/05

Ydinfyysikot löysivät väärennöksen Venetsian Guggenheim-taidemuseosta. Tiedebasaari 28.2.2014; https://tiedebasaari.com/2014/02/28

”Panama-papereissa” myös mittava taidekätkentä. Tiedebasaari 6.4.206; https://tiedebasaari.com/2016/04/06