Avainsanat

, , , , , , , , ,

Kankaan koostumus kertoo atomipommikokeista, jotka tehtiin vuosia taiteilijan kuoleman jälkeen

Venetsian Peggy Guggeimheim -taidemuseo ei milloinkaan asetanut näytteille Fernand Legerin Contraste de Formes -teosta, joka onkin nyt todistettu väärennökseksi.

Venetsian Peggy Guggeinheim -taidemuseo ei ole asettanut näytteille Fernand Legerin Contraste de Formes -teosta, joka onkin nyt todistettu väärennökseksi.

Taidemaailman keskipisteisiin lukeutuvan Venetsian suurimpia vetonauloja on arvostetun brändin alla toimiva Peggy Guggeimheimin taidemuseo, joka pääsi – tai oikeammin joutui – julkisuuteen kokoelmista löytyneen väärennöksen takia. Näyttelyihin saakka kauan museon kokoelmissa ollut teos ei silti milloinkaan päässyt. Väärennöksen havaitsemiseen tarvittiin poikkeuksellista fyysikoiden ammattitaitoa ja moderneja analyysilaitteita.

Väärennökseksi osoittautui ranskalaisen modernistin Fernand Legerin työksi väitetty – ja sellaisena Guggenheim-museon kokoelmiin ostettu – abstrakti teos Contraste de Formes (Muotojen vastakohdat).  Pablo Picasson aikalainen Leger maalasi sarjan samankaltaisia teoksia vuosina 1913–1914. Nyt esille noussutta teosta ei ole koskaan laitettu näytteille, koska Legerin taiteen arvostettu tuntija ja tutkija – ja Legerin oppilas – Douglas Cooper esitti jo 1970-luvulla epäilyksiä Contraste de Formes -teoksen aitoudesta. Teoksen omistava Solomon R. Guggenheimin säätiö ei epäselvyyksien takia ole päästänyt teosta julkisuuteen tai edes kirjannut sitä virallisesti taidekokoelmiinsa kuuluvaksi.

Vuosikymmeniä jatkunut epäselvyys ja kiistely sai lopulta vahvistuksen, kun teos todistettiin väärän ikäiseksi. Ratkaisun vahvistivat italiaset asiantuntijat Italian Ydinfysiikan tutkimuslaitoksen (INFN) huippumoderneilla analyysilaitteilla. Tutkijat analysoivat pientä näytettä Contraste de Formes –taulun reunasta leikatusta kankaasta. Taulun ikä saatiin määrittämällä hiukkaskiihdyttimen avulla kankaan koostumuksesta hiilen isotoopin 14 pitoisuus. Tätä yleisimmin esiintyvän hiilen isotooppia on sekä ilmakehässä että erilaisissa orgaanisissa materiaaleissa tarkoin tunnetussa suhteessa, ja isotooppisuhteiden perusteella voidaan määrittään tutkimuskohteen ikä hyvin tarkasti.

Fernand Legerin maalaamaksi työksi väitetty – ja sellaisena Guggenheim-museolle myyty – Contraste de Formes – on maalattu kankaalle, jonka puuvilla on kasvanut vuosikymmeniä taiteilijan kuoleman jälkeen. Venetsian Guggenheim-museon piilossa säilyttämä teos on siten varmuudella väärennös. Tulokset ja kiistattomat johtopäätökset esitettiin Firenzen yliopiston tutkijan L. Caforion johdolla The European Physical Journal Plus –tiedelehden tammikuun 2014 numerossa (http://link.springer.com/article/10.1140%2Fepjp%2Fi2014-14006-6

Hiilen isotooppi 14 (14C) on radioaktiivinen hiilen muoto, ota kasvit ottavat yhteyttämiseensä raaka-aineeksi ilmakehästä samassa suhteessa kuin pysyvää hiilen isotooppia 12. Näin ollen myös kasveista varmistetut materiaalit – kuten puuvilla kankaissa, joille taiteilijat teoksensa maalaavat – sisältävät kahta hiili-isotooppia vakiosuhteessa. Mutta tämä suhde muuttui perinpohjaisesti kylmän sodan aikakaudella, kun suurvallat tekivät ilmakehässä atomipommikokeita.

Ydinräjäytysten seurauksena ilmakehän 14C -pitoisuus nousi 1950-luvun puolivälin tienoilla noin vuosikymmenen ajaksi noin kaksi kertaa tavanomaista korkeammaksi. Tässä suhteessa kasvitkin sitten niiltä solukkoihinsa varastoivat – ja tällä aikakaudella kasvavasta puuvillasta tehty taideteosten kangas sisältää luonnottoman paljon radioaktiivista hiili-14 -isotooppia.

Väärennökseksi epäillyn teoksen kankaan 14C-pitoisuuden perusteella italialaiset fyysikot määrittivät suurella varmuudella, että Contraste de Formes taulun kankaassa oleva puuvilla on kasvanut vuoden 1959 jälkeen. Fernand Leger kuoli vuonna 1955, joten teos ei voi olla aito abstraktien teosten sarjaan kuuluva teos eikä edes taiteilijan itse aiheesta myöhemmin tekemä kopio.