Avainsanat

, , ,

Renesenssiajan  maalauksen värien ja sideaineiden koostumus voitiin selvittää kajoamatta itse teokseen.

Renesenssiajan maalauksen värien ja sideaineiden koostumus voitiin selvittää kajoamatta itse teokseen.

Vanhojen mestarien tai nykyajan taiteilijoiden töiden väärennökset aiheuttavat paljon päänvaivaa museoille, yksityisille keräilijöille ja taidekauppiaille. Yksi keino etenkin vanhojen taulujen aitouden todentamisessa on analysoida taiteilijoiden käyttämien maalien kemiallista koostumusta. Eri värejä synnyttävissä pigmenteissä keskeisiä ovat metallit kuten lyijy valkoisissa ja kadmium punaisissa pigmenteissä. Näiden analysointi on helppoa ja tarkkaa. Mutta maalien kokonaismassasta valtaosa on orgaanisista aineksista koostuvista side- ja täyteaineista, joiden analysointi on ongelmallista – ainakin tauluja vahingoittamatta. Uusimpien spektroskopian menetelmiä hyödyntämällä jopa satojen vuosien takaisista teoksista voidaan kuitenkin määrittää myös sideaineiden tarkka koostumus.

Yhdysvaltain pääkaupungissa Washingtonissa toimivan National Art Galleryn konservointiyksikön tutkijan Kathryn A. Dooleyn johdolla Analyst –tiedelehdessä 7.9.2013 julkaistussa tutkimuksessa selvitettiin maaleissa käytettyjen sideaineiden koostumusta muissa yhteyksissä kuten satelliittikartoituksissa käytetyn spektroskopiamenetelmän avulla. Lähellä infrapuna-aallonpituutta toimivassa tekniikassa (near-IR spectrosopy) analysoidaan orgaanisia yhdisteitä, joten menetelmä sopii hyvin taiteilijoiden käyttämiin maaleihin. Tavoitteena oli löytää ja määrittää muun muassa tempera-maaleissa sideaineena käytettävää kananmunan keltuaista sekä muissa maaleissa olevia, eläinten kudoksista saatavia liima-aineita.

Analyysin kohteena oli renessanssiajan italialaisen taiteilija Cosimo Turan noin vuonna 1475 maalatun  neliosaisen teoksen Annunciation with Saint Francis and Saint Louis of Toulouse  kaksi taulua. Analyysissä tunnistettiin Neitsyt Marian puvun sekä taivaan sinisessä maalissa oli sideaineena olleen eläinten nahasta peräisin olevat yhdisteet, ja muissa puvuissa ja maisemassa esiintyvät punaisten maalien sideaineena olleen kananmunan keltuaista. Henkilöiden kasvojen maalien sideaineissa oli mukana sekä munankeltuaista että eläikudosten liima-aineita. IR-spektroskopian avulla saadut tulokset vastaavat samoista teoksista aikaisemmin muilla menetelmillä saatuja tietoja. Hyvä uutinen on, että nyt käytetty, teoksiin koskematon tekniikka antaa yhtä luotettavat tulokset kuin maalausten pintaa vahingoittavat määritysmenetelmät.