Avainsanat

, , , , , , ,

Kamppailu niukosta taidebudjeteista voi johtaa äärimmillään teosten tahalliseen tuhoamiseen.

Mafia-aiheinen näyttely sulki yritysten ja yhteisöjen  rahahanat

Italiassa, Napolin lähistöllä sijaitseva Casoria Contemporary Art Museum (CAM) osoittaa rajulla tavalla mieltään siksi, ettei yksityinen taidelaitos saa ylläpidon vaatimaa taloudellista tukea, kertoi The Guardian Weekly -lehti 27.4.2012. Taidemuseon johtaja Antonio Manfredi aloitti “taidesodan, jonka tarkoitus on estää kulttuurin tuhoutuminen”. Kiristyksen omaisessa julistuksessa Manfredi sanoi museon polttavan tai muuten tuhoavan yhden kokoelmiinsa kuuluvan taideteoksen jokaisena päivänä, kunnes yhteiskunta, Euroopan unioni tai joku muu taho turvaa yksityisen taidelaitoksen olemassaolon taloudellisella tuella. Ensimmäinen “taidesodan” uhri oli ranskalaistaiteilija Séverine Bourguignonin maalaus, jonka museonjohtaja sytytti tuleen taiteilijan todistaessa uhria internetin välityksellä. Poltettu teos oli noin 10 000 euron arvoinen. Täyttä mielivaltaa kiristyksen omainen tuhoaminen ei ole. Museon kokoelmiin kuuluvat, tuhotatiksi joutuvat teokset hävitetään tekijöidensä suostumuksella. Viikkoa aikaisemmin napolilainen taiteilija Rosaria Matarese oli itse henkilökohtaisesti katkaissut pään museossa olleelta puiselta veistokseltaan.

Museon johtajan mukaan taidelaitosta uhkaa sulkeminen, jos yhteiskunnallistaa tukea ie löydy Italiasta tai Euroopan unionilta. CAM-museossa on noin 1000 teosta, joten yksi tuhottu teosa päivässä merkitsee vuosien kulttuurisabotaasia, jos rahaa laitoksen ylläpitoon ei löydy. Napolilaismuseossa on eurooppalaisten, afrikkalaisten ja aasialaisten taiteilijoiden töitä.

Vaikeuksiin Casoria Contemporary Art Museum joutui aikoessaan pystyttää näyttelyn Napolin seudulla toimivaan Mafian haaraan, Camorraan liittyvistä aiheista. Tuskin oli yllätys, että rahahanat sulkeutuivat yrityksissä ja yhteisöissä, jotka toimivat Camorran siipien suojissa tai mafian uhkailujen alaisina.